Aarschot
olie op canvas 80 x 140cm
Grote natuurstenen blokken bij Renier in Aarschot
olie op canvas 94 x 179 cm
“Werken in een kantoor brengt af en toe stress mee. Dat was en is bij NV Renier natuursteen niet anders. Veel offertes maken en, gelukkig, ook veel bestellingen noteren is leuk, maar de natuursteen afwerken volgens opdracht en de afgesproken levertijd respecteren brengt vaak veel spanningen mee.
Het hielp mij enorm om veel kunstwerken rondom mij te hebben in ons kantoor, Alles verspreid over alle kantoren, gangen en toonzalen. Elk kunstwerk vraagt reflectie, nadenken en interpreteren. Dat gaf mij, en hopelijk ook al onze medewerkers, rust. Het vroeg ook aandacht van onze bezoekers, iets onverwachts. Kunst staat in schril contract met de dagdagelijkse werkelijkheid en daar gaat het mij juist om. Kunst heeft de kracht om iemand op een andere voet te zetten.
Kunst hoeft niet persé “mooi” te zijn. Maar elk werk moet de toeschouwer wel aanspreken, raken. Er moet een verhaal achter zitten. De ziel van de kunstenaar moet waarneembaar zijn.
Voor mij was het ook belangrijk om de kunstenaar zelf te kennen. Ik maakte er een erezaak van om vooral te kiezen voor Aarschotse kunstenaars.
Zo kwam Warre Moons in beeld. Warre had vanuit zijn atelier zicht op onze voorraad blokken natuursteen. De stapeling van dit zware materiaal, nog in ruwe blokvorm zoals die werden ontgonnen in de steengroeve inspireerde Warre. Hij schilderde diverse werken over dit onderwerp. Het werden geen stillevens van blokken, geen landschapstafereeltjes, maar een heel eigen interpretatie en visie erop. En dat beantwoordt perfect aan het doel ervan, de toeschouwer (en vooral mij) doen nadenken, op een verkeerd (ander) been zetten.
De aquamarijne en turquoise kleuren fascineerden mij. Ze brachten de natuur nog korter bij de gestapelde blokken.
Dank je Warre! Het schilderij past helemaal in ons kantoor en vervult zeker haar doel om af en toe rust te brengen.” – Ir François Renier
Meetshoven, 2012 een 57 ha natuurgebied in Aarschot
olie op canvas 60 x 50 cm

olie op canvas
olie op canvas 99 x 120 cm
olie op canvas 79 x 89 cm
Zeilboot, 1971
olie op canvas 58,5 x 38,5 cm
olie op canvas 69,5 x 60 cm
videomaker: Rik Terlyn, Kunstkoppen is een project van het CC Het Gasthuis en IGCS. Ingesproken door Griet Moons, de dochter van Edward.
“Papa was uniek. Het koppel dat mama en papa was, dat was ook uniek.” – Griet Moons
“Hij leefde voor de kunst en hij had de kunst om te leven. Ik ken niemand die zo’n passie had voor kunst en alles wat daar mee te maken heeft.” – Lief Moons Holemans
Stilleven, 1970
olie op canvas 53 x 72 cm
Stilleven
olie op canvas 78 x 69,5 cm
Stilleven
olie op canvas 78 x 69,5 cm
Celine Moons Schellens (… – 1998) , de moeder van Edward
olie op canvas
Abstract schilderij
olie op canvas 80 x 89 cm
“Edward Moons is volkomen zichzelf. De man die, alhoewel blijgezind van natuur, steeds geneigd is tot dramatische situaties, maar daaraan altijd een uitlaat van hoop weet te geven. Wellicht is dit de puurste symboliek van het cor irrequietum, van het mensenhart dat onrustig is, om het goede, het schone, het ware.” – Clem De Ridder Vlaams componist en schrijver
Abstract schilderij
olie op canvas 70 x 50 cm
Abstract schilderij
olie op canvas 78,5 x 89 cm
Abstract schilderij
olie op canvas
“Io considero il quadro uno sguardo veloce sulla realtà. Una lampadina che si accende e poi si spegne.” – Pietro Lista
Abstract schilderij
olie op canvas 54,5 x 75 cm (1976)
olie op canvas 99 x 130 cm
olie op canvas 79,5 x 90 cm
Abstract schilderij
olie op canvas
“… Met een wirwar van dunne lijntjes legt hij met snelle, rake toetsen kleur op het doek. Dun uitgestreken of in dikke penseelstreken, oneindig rijk aan roestbruine, vaak donkere tinten. Olieverf is hoe divers de verf zich leent tot een breed dekkende lagen opgelegd, de penseelstreek als waterverf, heel fel verdund in fijne laagjes, streelzacht, uitgestreken. Amper kleur, haast transparant. Zo verdwijnen aangezichten soms bijna in de donkere achtergrond. Alsof de persoon bescheiden haast in de omgeving verdwijnt.” – Josée Lehon kunsthistorica
Pater Damiaan, 2014
olie op canvas 70 x 60 cm
olie op canvas 50 x 64 cm
Zelfportret
olie op canvas
geen titel
olie op canvas 99 x 80 cm
Ondergaande zon en struiken, 2012
olie op canvas 50 x 60 cm
Lagune – Cabanas in Portugal, 2012
olie op canvas 70 x 60 cm
Lagune, Cabanas, 2014
olie op canvas 70 x 60 cm
Edward Moons en zijn echtgenote Lief Holemans leerden het Portugese Cabanas kennen via vrienden omstreeks 1980. Ze zagen het oude, eenvoudige vissersdorp evolueren maar de plek verloor nooit haar authenticiteit. Het koppel bleef het vakantieoord trouw. Voor Edward Moons het ideale landschap bij uitstek. Of zeezicht natuurlijk. In meer dan 800 aquarellen legde hij de unieke plaats vast. Met nauwkeurigheid van de miniaturist is elk werk opgebouwd. Het zicht, over land of zee, in plans gevat, zo dat elk werk, hoe klein ook, ons de oneindige diepte toont in heldere tinten. Diep blauw en met een veelheid aan fijne nuances. Behalve een goed oog vraagt waterverf grote deskundigheid. Moons toont zich ook hier weer een meester in deze moeilijke discipline.
Lagune, Cabanas, 2017
olie op canvas 60 x 60 cm
Lagune, Cabanas, 1991
olie op canvas 150 x 100 cm
Ruimtefiguren, 1988 Bijna identiek die tussen planeten bewegen, vluchtend naar een andere wereld in ons zonnestelsel.
Alles gebeurt in kleurrijke transparante kleuren. Harde pessimistische onderwerpen maar met het licht van hoop in elke afbeelding.
olie op canvas 65 x 65 cm

Ruimtefiguren – veroveraars
olie op canvas 70 x 60 cm
Ruimtefiguren – geborgenheid, 1990
olie op canvas 70 x 60 cm
Ruimtefiguren, 1991
olie op paneel 70 x 60 cm
“Hij ziet mensen als atomen, stof dat tussen lijnen wordt geperst. Lijnen vol pijn in een wereld vol pijn. Kleine mensjes, zonder volume, bijna identiek, zoals je van op een afstand de naar wriemelende massa op de aarde kijkt. Ward houdt geen rekening met de anatomie, trekt slechts contourlijnen en vult die op met kleur. Zijn mensen, zijn landschappen, zijn vormen, zijn af en ook niet af. Zij maken deel uit van een voortdurend proces van beweging. Zij zijn het leven zelf. Aan deze wereld en die andere wereld wil Moons vorm geven. Ward Moons’ thema is hard en lijkt in eerste instantie pessimistisch maar als je blijft kijken zie je het licht in elk beeld, hoop misschien?” – Ina Stabergh auteur, stadsdichter van Diest
Drie broers, 1999
olie op canvas
Drie broers laten een foto nemen in het jaar 1913. De bestuurder Jozef Moons sneuvelde in Ramskapelle in 1914. Joseph Moons, zoon van Petrus Moons en Florentina Mertens. Geboren op 14 juli 1893. “Gefallen op ´t veld van eer te Nieuwpoort op 23 Oktober 1914. Begrafenisdienst in de O.L.V. kerk te Aarschot op maandag 10 november 1919.”
“Door Franstalige officieren warm gemaakt om zich als vrijwilliger te laten aanwerven. Bijna geen opleiding en onmiddellijk naar het front gestuurd om daar in het prille begin van de oorlog heel snel te sneuvelen voor… het vaderland. Ieder jaar gaan Lief en ik een bezoek brengen in Ramskapelle (voor mij een must). De man in het midden van het autootje is Joseph en achteraan mijn vader Gaston (broer van Joseph).” – Edward Moons
Twee vrienden, 2013
olie op canvas 60 x 70 cm
Struikgewas, 2017
olie op canvas 70 x 60 cm
“Schilderen is een voortdurend gevecht leveren met de omringende wereld, zichzelf en de materie. Laat dit gevecht nooit gestreden zijn, mogen de uitdagingen blijven, zodat de geestelijke opgang van constante kan blijven in je atelier, je enige vertrouwde wereld.” – Paul de Keulenaar leraar Atheneum Aarschot en docent Europese School Brussel
Ondergaande zon, 2017
olie op canvas 70 x 60 cm
Landschap, 1975
olie op canvas 100 x 150 cm
“Moons beschikt over een uitzonderlijk palet dat hij op artistiek verantwoorde wijze weet te gebruiken. Met schijnbaar heel eenvoudige technische middelen bekomt hij kleurrijke werken die in feite een verstilde essentie zijn en waaruit terzelfdertijd een ingetoomde expressie straalt.” – Maurice Haccuria kunstschilder, beeldhouwer en graficus
Ijsland bergen, 2017
olie op canvas 90 x 80 cm
Ijsland, 2017
olie op canvas 90 x 80 cm
Ijsland, 2017
olie op canvas 80 x 90 cm
Ijsland, 2018
olie op canvas 50 x 40 cm
Ijsland, 2018
olie op canvas 60 x 70 cm
Struikgewas, 2012
olie op canvas 60 x 50 cm
Opkomende zon, 2018
olie op canvas 70 x 50 cm
Verre horizont, 2017
olie op canvas 70 x 60 cm
“Edward Moons was een gevoelig man. Hij neigde soms naar somberte. Dat uitte zich in donkere, zeg maar duistere werken. En dan wisselden ze weer af met frisse, kleurige, figuratieve schilderijen. Moons kon als geen ander landschappen, gebouwen en portretten vatten.” – Jan Van der Borght kunstverzamelaar

“Vissersdorp in een zuiders landschap, uitgebeeld in suggestieve kleuren. Een poëtische wereld die je doet nadenken (was ik er maar).” – Edward Moons
olie op canvas
Afrikaanse met kind Een liefdevol tafereel dat zich afspeelt in een harde wereld en toch volop in het eeuwige licht staat.
olie op canvas
Er zijn nogal wat zelfportretten van Edward Moons. Hij schilderde zichzelf in vooraanzicht en profiel, met diverse gezichtsuitdrukkingen, gewoon, vrolijk of ernstig. Het mag duidelijk zijn dat hij dat niet deed uit ijdelheid. Het onderwerp leende zich goed om het schilderen zelf te onderzoeken. De krulletjes van zijn baard, zijn schaarser wordende haar, de uitdrukking van de ogen.
portret door de lens van fotograaf Berten
studies :
Normaalschool, Hoger kunstonderwijs, monumentale kunsten, schilderkunst
Enkele van zijn individuele tentoonstellingen in België:
Sint-Rochuskapel te Aarschot (kruisweg)
de abdijkerk te Averbode (kruisweg)
Brussel : galerie ‘Astoria’ in Sint-Jacob-op-den-Coudenberg, Cultureel Centrum Neder-Over-Heembeek
Uit zijn individuele tentoonstellingen in het buitenland:
Lüdenscheid (Duitsland) : galerie ‘S’ Rathaus
Lüdenscheid: Pauluskirche (kruisweg)
Vevey (Zwitserland) : galerie ‘Capricorne’
Tavira (Portugal) : galerie di arte
Werk vertegenwoordigd op rondreizende tentoonstellingen:
Thema : Landschap- geselecteerd in een internationaal gezelschap in het “Cultureel Centrum van Brussel”
Leraar aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten te Aarschot.
Presentator en samensteller van de ‘Kunstbabbel’: In 1989 begon kunstschilder Edward ‘Warre’ Moons met de Aarschotse Kunstbabbel. In al die jaren ontving hij enkele honderden, vaak markante figuren uit de wereld van kunst, muziek, sport, politiek, enz… .
Edward Moons kreeg drie maal de Toetenelprijs te Brussel en verwierf de Bob Courtensprijs te Antwerpen.
Edward Moons kreeg de Prijs van de Aarschotse Cultuurraad in 2001.

Affiche naar aanleiding van een tentoonstelling in de winkelramen van Aarschot in 2019.
Met dank aan André Matthijssens, fotograaf












































