Kunstfotograaf André Matthijssens woont in Langdorp. Om hem te eren en zijn oeuvre uit het verleden en de laatste reeks over de Demer te ontdekken kunt u van 6 februari tot einde april een kunstwandeling maken langs volgende winkelramen:
André Matthijssens , artiste photographe, habite à Langdorp (Aarschot). Pour l’honorer, vous pourrez découvrir et admirer ses oeuvres sur divers étalages de la ville d’Aarschot. Jusqu’au 30 avril.
Der Kunstfotograf André Matthijssens wohnt in Langdorp (Aarschot). Um ihn zu ehren, können Sie seine Werke vom 6. Februar bis 31. April in mehren Schaufenstern der Stadt Aarschot entdecken.
- café DE KNOET – Schaluin, 78 (foto nr. 4)
- boekenhandel MEULENBERGS – Schaluin, 74 (foto nr. 12)
- textiel VAN DER BORGHT – Schaluin, 18 tel 00.32.16.56.43 69 (foto …..)
- schoonheidssalon PUUR SAAR – Gasthuisstraat, 21 (foto ……..)
- bakery BROODWAY – Gasthuisstraat, 7 tel.00.32.474.75.78.72 (foto nr. 2)
- immo VDB – Bekaflaan, 2 (foto nr. 9)
- Coiffure DERYA – Bogaardenstraat, 30 tel.00.32.485.816.893 (foto serie nr. 14 = 3 stuks)
- cocktailbar – STILLS – Bogaardenstraat, 33 tel. 0478 31 19 63 (foto nr. ….)
- herenkleding – DECA – Th. Debeckerstraat, 23 (foto nr. 15)
- Dameskleding – LaRi & LaRossa – Th. Debeckerstraat, 28 tel. 00.32.468.14.25.14. (foto nr. 7)
- Dameskleding – GIOTTO – TH. Debeckerstraat, 37 tel. (foto nr. 16)
- Dameskleding – NINA CARO – Grote Markt, 17 (foto nr. …)
- dameskleding DEPECHE – Diestsestraat, 8 (foto nr. 6 ?)
- herenkleding VAUDEVILLE – Diestsestraat, 19 (foto nr. 13)
- juwelen LEDA GHEYSEN – Martelerenstraat, (Foto: de sheriff)
- bloemen AMPHORA – Martelarenstraat, 14 (foto nr. 11)
- damesmode BE UNIQUE – Martelarenstraat, 46/48 tel.00.32.16.40.65.97 (foto nr. 1)
- schoenen BOTTINE – Jozef Tielfmansstraat, 53, (foto nr. 15) tel. 00.32.496.50.24.30 (foto ………)
- concept store BazarApart – Martlelarenstraat, 52 tel. 00.32.16.56.62.11 (foto nr. 8)
- schoenen DE SANDER – Martelarenstraat, 54 tel. 00.32.16.56 86 17 (foto nr. 5)
- bloemenwinkel IN ‘T BLOMMEKE – Leuvensestraat, 33 tel. 00.32.499.185.275 (foto Barcelona)
- wijnen, gerechten en handtassen SAN MARCO – Leuvensestraat, 53 (foto nr. 3)
- droogkuis – stoffen SNEEUWVLOKJE – Leuvensestraat, 63 tel.00.32.16 56 97 83 (foto nr. 10)
- vloerbekleding TAPIROE – Leuvensesteenweg, 46 (foto „spoorwegbrug Aarschot„)
- schoolartikelen ANKA OFFICE PLANET – Leuvensesteenweg, 79 tel. 016/20 71 13 (foto nr. …)
- vakhandel HENDRICKX – Betekomsesteenweg, 57A tel. 016/56 82 64 (foto nr. …)
- parfuma RIA GEYSKENS – Schoonderbeueknweg, 8 Rillaar tel. 016/50.07.29 (foto: nr….)
- DE ZORGAPOTHEEK – Heidestraat, 2 Ourodenberg tel. 00.32.473.99 10 30

“Ik volgde de loop van de Demer van aan de bron in Tongeren tot in Werchter waar ze samenvloeit met de Dijle. Beide rivieren stromen samen verder richting Antwerpen waar ze via de Schelde in de Noordzee uitmonden.
De Demer volgen was ook voor mij een beetje thuiskomen. Net zoals de Demer kom ik uit Tongeren het hart van Limburg en vond ik de weg naar Aarschot, de Parel van het Hageland.
Meanderen langs of op de Demer, zeker doen!”
André Matthijssens
“J’ai longé les rives de la Demer, de Tongres où elle prend sa source jusqu’à Werchter où elle rejoint la Dyle. Les deux rivières, en traversant l’Escaut, continuent leur chemin en direction d’Anvers pour se jeter dans la Mer du Nord.
C’était pour moi comme un retour à la maison. Comme la Demer, je suis originaire de Tongres, coeur de la province de Limbourg. En poursuivant mon chemin, je me suis dirigé vers Aarschot, la perle du Hageland.” André Matthijssens

De reeks DE DEMER wordt te koop aangeboden en dit in verschillende afmetingen. Voor verdere informatie telefoneer naar 0475 / 43 17 12 of matthijssens@skynet.be

90×120 cm
DE DEMER. Langdorp (1.)
Foto op hd-metaal.
Omdat je van de wereld bent,
kan je in het gras gaan liggen
kijken naar de wolken. Er zitten
dieren in de wolken.
Dieren verdwijnen en andere
dieren verschijnen.
De dieren in de wolken drijven
met de wind.
Sarah Michaux, dichteres – filosofe (2021)

90×120 cm
Foto op hd-metaal.
DE DEMER. (2) Demertrefplaats in Diest ligt aan het Boerenkrijkplein dat net buiten de stadswallen van Diest ligt. Daar waren in de 18de eeuw de kanonnen opgesteld om de stad te verdedigen tegen de oprukkende vijand. Vanaf nu worden die kanonnen plaatsen van rust (het zijn zitbanken) en kan je er een lang vergeten uitzicht op de Demer en de stadswallen herontdekken.
“DEMER EN DIEST”
hij verlangt haar dans, haar
zacht gewoel, cyaan ballet
het oudste van zijn weten
ze ligt in hem, ze vloeit
haar jaren in zijn stenen
onthoudt de wegen naar zijn hart
ik verwacht, zegt Diest, je zoete
monding, ik wil zitten op je banken
en kijken naar de wind, ze zwijgt.
en lacht en komt, ze stroomt steeds Demer door hem heen
ik voel me nooit, zegt Diest, verloren
de mensen komen me bewonen
in jouw vallei bouw ik mijn thuis, ze zwijgt
en wijst altijd waarheen ze kijkt,
vooruit
hij streelt haar goud met groene bochten
gebruikt de toppen van zijn torens
en spoelt haar tranen door de zijne
ze ruist en schildert zijn ziel blauw
ik laat je vrij, zegt Diest, maar ik
besta niet zonder je getuimeld,
ze klotst, ik zal, zegt ze
je eeuwig nooit verlaten
Thomas Goyvaerts – stadsdichter Diest 2016-2108

90×120 cm
DE DEMER. Langdorp (3.)
Foto op hd-metaal.
“Fietstocht langs de Demer”
Ik fietste langs de Demer. Ik weet het
nog goed.
Het was de eerste fietstocht in de zomer
langs de Demer.
Ik deed dat
om de grond te leren kennen.
De bodem waarop ik nog vaak mijn
voeten zou neerzetten. Hoe anders het
voelt als je een grens oversteekt
van brede rivieren en polderland.
Ik deed het ook omdat het een lauwe
zomeravond was en de lucht trilde
als jonge bloemen in de wind.
Ik trapte, trapte, trapte langs water
dat in een smalle stroom mij meenam,
naar wat ook, met wuivende rietpluimen
op de oevers, waterplanten, wilde struiken.
Koeien onder breed bladerdek van een
dikke boom keken mij achteloos aan
alsof ze geen verschil kenden.
Ik fietste langs de Demer. Omdat jij
mij dat vroeg.
Je vroeg op een warme zomeravond
of ik zin in fietsen had.
Ik zei: Ja. Graag. Ik fiets graag met jou
langs water en weilanden van dit dorp
omdat jij het bent met wie ik fiets.
Omdat jij het me vraagt.
Hannie Rouweler, dichteres
2014 Gedichten over De Demer (19 dichters uit Nederland en Vlaanderen)

90×120 cm
DE DEMER. Zichem (4.)
Foto op hd- metaal.
Handgemaakte platboot uit de 19de eeuw. De platboot vervoerde onder meer hooi voor de koninklijke paarden vanuit Zichem naar Brussel.

90×120 cm
DE DEMER. detail boot ( .)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DE DEMER. (6.) “Nature Morte” 346cm
Foto op hd metaal.
Een kunstwerk van Wilfried De Cock uit Rillaar dat in 2020 langs de Demer stond.
“Nature morte, de dode natuur is de franse benaming voor een stilleven en dit vind ik hier heel toepasselijk.
Wij zijn eigenlijk maar een heel klein onderdeel van de natuur en dit beseffen we veel te weinig . We zijn niet belangrijker dan dat kleine miertje. We moeten beginnen trager te leven, we moeten onthaasten, en de kleine dingen rondom ons kunnen zien en onze plaats kennen in dit vele grotere geheel. Laat het stukje natuur in ons menselijke ziel terug groeien en laten we terug in balans komen met de natuur. Dit kunstwerk omvat 3 belangrijkere onderdelen die je kan ontdekken . 1) Het stukje natuur dat terug groeit binnen onze ziel. 2) Een schreeuw. 3) Een referentie naar de hoofden van het Paaseiland , die symbool staan voor mij voor een stam die het eiland volledig uitgeput hebben en daardoor zo goed als uitgestorven zijn.” Wilfried De Cock

90×120 cm
DE DEMER. Langdorp (7.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DE DEMER. (8.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
Foto op hd-metaal.
DE DEMER. (9.) “Wie deze stad liefheeft ziet achter elke grijze gevel een mens.” Een regel uit het gedicht “La ville en Marche” van de Vlaamse dichteres Jo Govaerts – Pater Raskinkade, Aarschot.
“La ville en marche”
Wie deze stad liefheeft
ziet achter elke grijze gevel
een mens.
Het is niet in de mooiste huizen
dat de mooiste levens worden geleden.
Dit wil ik gezegd hebben:
ik hou van deze stad,
deze verlaten, geslagen, verdeelde.
Ik zal misschien voor mijn tijd sterven
aan longkanker, of door een auto
omvergereden.
Dat is niet haar schuld,
maar van hen die haar onvoldoende beminnen
om zich stapvoets aan haar over te geven.
Jo Govaerts (2006)

90×120 cm
DE DEMER. (10.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DE DEMER. Werchter (11.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DE DEMER. detail brug. (12.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DE DEMER. (13.)
Foto op hd-metaal.

90×120 cm
DETAIL DEMERBRUG. (14.)
Foto op hd-metaal.
“De Hoogbrug”
Onder de Hoogbrug passeert de
Demer
en onze liefde,
hoe moet ik er aan wennen,
pas na verdriet leer je de vreugde
kennen.
De avond valt, de klokken slaan,
de dagen verglijden en ik blijf staan.
We leunden er over de balustrade
en onder ons,
onder ons stroomt het water
en wat onze ogen zien laat zich niet
raden.
De avond valt, de klokken slaan,
de dagen verglijden en ik blijf staan.
Liefde vergaat, spoelt weg zoals het
water,
liefde spoelt weg,
wat is het leven traag en
wat zijn onze verwachtingen
beschamend!
De avond valt, de klokken slaan,
de dagen verglijden en ik blijf staan. De tijd verstrijkt, de dagen, weken, maanden.
Liefde en tijd
laten zich niet herhalen. Onder de Hoogbrug passeert het water.
De avond valt, de klokken slaan, de dagen verglijden en ik blijf staan.
“Le pont Mirabeau” van Guillaume Apollinaire (1880-1918) – vertaling Jos Houtsma – Voor de gelegenheid door Pieter aangepast naar de Hoogbrug in Aarschot.

90×120 cm
DE DEMER. detail Rivierenbrug Betekom. (15.)
Foto op hd-metaal.
De brug werd genoemd naar de heren van Rivieren, die een kasteel ten zuiden van de locatie van de brug bezaten.
In augustus 2017 werd de brug een van de ‘Demerpoorten’, vijf toeristische plekken langs de Demer naar initiatief van de provincie Vlaams- Brabant. Het kunstwerk op de brug stelt een tolhuisje voor.

90×120 cm
DE DEMER. detail boot. (16.)
Foto op hd-metaal.

HET VERZOPEN LAND – Demervallei – Langdorp – 1 maart 2020
de rivier, zij luistert, de rivier
luistert
naar het donker van deze nacht
ze hoort het ruisen van gras, van
muizen in het gras
die huilen net as de rozen die
immer sloten,
kale takken klapperen van
vogelverdriet
Sarah Michaux, dichteres – filosofe (2021)
2012 Aarschot spoorwegbrug “Rail-Way”
“Gebouwen zijn fantastische modellen; ze vertellen me zo veel over de tijdsgeest, hun bouwmeesters en hun bewoners. Ze zijn ze allemaal fotogeniek, ze komen nooit te laat en laten zich geduldig fotograferen”. André Matthijssens, fotograaf.
“Les batiments sont de merveilleux modèles, ils me racontent tant sur l’esprit d’une periode, leurs maîtres battisseurs et leurs habitants. Ils sont tous photogéniques, n’arrivent jamais en retard et se laissent photographier avec patience”. André Matthijssens, photographe
“Gebäude sind fantastische Modelle: sie erzählen mir so viel mehr über ihre Geschichte, ihre Architekten und ihre Bewohner. Sie sind alle fotogen, sie kommen niemals zu spät und lassen sich geduldig fotografieren”. André Mathijssen, Fotograf
Cristal-helder – Aarschot
Cristal-helder – Aarschot
De tijd dat Aarschot na een Kwaeden Tyd zijn gehavende monumenten afbrak en tabula rasa maakte, schijnt voorbij. Wat vroeger puin was dat werd opgeruimd, is vandaag erfgoed dat wordt bewaard.
Brigitte Raskin
Afscheid van steen
De stad van chocolade, zo noemt Brigitte Raskin haar geboortestad en zo luidt de titel van een verhaal dat ze over Aarschot schreef voor de bundel Afscheid van steen.
’s Hertogenmolens – Aarschot
Aan een mens is een leven, aan een plaats de oneindigheid gegeven, en een stad bezit bovendien het privilegie dat ze keer op keer kan herbeginnen.
Brigitte Raskin
2019 – Hong Kong tussen oud en nieuw “A touch of China”.
2019 – Hong Kong tussen oud en nieuw “A touch of China”.
2019 Hong Kong tussen oud en nieuw “A touch of China”.
Lichtstad
Ville de lumière
Stadt des Lichts
Piramide – Louvre
2013 – Paris en amoureux – Passionate about Paris – Stravinsky fontein – Niki de Saint Phalle
Brandenburgse Poort
Alexanderplatz – Fernsehturm
Ik kijk op een andere manier naar de werkelijkheid en zoek door de lens van mijn Hasselblad-objectief naar persoonlijke interpretaties.
André Matthijssens
A travers l’objectif Hasselblad je vois la réalité d’une autre manière et cherche une interprétation personnel.
André Matthijssens
2015 – Berlijn beklijvende indrukken “Holocaustmonument”
Innemend Londen
2014 – Londen Brits flegma “London Mood”
WO1 symbool – Londen
Warm herfstlicht – New York
Lumière d’automne – New York
Herbstlicht – New York
2007 – New York als stripverhaal “New York, cartoon”
New Yellow – New York
Slavernijmonument – Alex da Silva – Rotterdam
Slaven gooien hun ketens af en ontsnappen via de luchtkoker. Het gebouw heeft echter geen luchtkoker en het beeld staat vlak. Door de camerapositie krijg je deze interpretatie.
Monument de l’esclavage – Alex da Silva – Rotterdam
Les esclaves jettent leurs chaînes et s’échappent par la soufflerie. Mais le bâtiment n’a pas une soufflerie et la statue est positionnée à plat. A travers le positionnement de la caméra on obtient cette interprétation.
Markthal – Rotterdam
Marché couvert – Rotterdam
Markthalle – Rotterdam
Kubuswoning – Rotterdam
Cube logement – Rotterdam
Würfelhaus – Rotterdam
2010 – Zitbank – Knokke trendy en fashionate “Knok’Art”
Une banque – Knokke
Die Bank – Knokke
Zitbank – Knokke
Une banque – Knokke
Die Bank – Knokke
André Matthijssens, fotograaf
studeerde aan de academie in Hasselt
vestigde zich in 1971 in Aarschot.
André Matthijssens haalt monumentale architectuur voor de lens en de compositie wordt bepaald tijdens de opname.
De foto’s worden in verschillende afmetingen te koop aangeboden.
Voor verdere informatie contacteer :
FLASH COMMUNICATION, Langdorpsesteenweg 309, 3201 Langdorp,
tel +32 16 56 07 02, gsm +32 475 43 17 12 , www.laflash.be
André Matthijssens a fait ses études à l’Académie d’Hasselt et habite à Aarschot – Langdorp.
André Matthijssens met l’architecture monumentale devant l’objectif et la composition est crée pendant le shooting.
Les photos présentées sont à vendre en différents formats.
Pour toute information, veuillez contacter :
Flash Communication Photography
www.laflash.be
+32 475 43 17 12
matthijssens@skynet.be
2003 – In de ban van Gaudi
Door positionering van camera en complementaire kleuren geeft André Matthijssens een persoonlijke interpretatie aan Gaudi.
“Gaudi eigenzinnig” toont de bouwstenen van de speelse en geraffineerde stijl van de architect, maar geeft ook heel wat informatie prijs over mijzelf.
André Matthijssens
2012 – Station Aarschot
Garre d’Aarschot
Bahnhof – Aarschot

Frans ‘De Sheriff’ Bellens – Aarschots volksfiguur (1945-2009)

Frans “De Sheriff” Bellens – Aarschots volksfiguur (1945-2009)

Frans “De Sheriff” Bellens – Aarschots volksfiguur (1945-2009)
Comments are closed.