André Matthijssens – fotograaf

Gebouwen zijn fantastische modellen, ze vertellen  me zo veel over de tijdsgeest, hun bouwmeesters, hun bewoners, de natuur.  

Bovendien zijn ze allemaal fotogeniek, ze komen nooit te laat, laten zich geduldig fotograferen.

André Matthijssens – photographe

Les batiments sont de merveilleux modèles, ils me racontent tant sur l’esprit d’une periode, leurs maîtres battisseurs, leurs habitants et la nature.

En plus, ils sont tous photogéniques,  n’arrivent jamais en retard et se laissent  photographier avec patience.

 

Cristal-helder   –  Aarschot 

 

Cristal-helder   –  Aarschot 

De tijd dat Aarschot na een Kwaeden Tyd zijn gehavende monumenten afbrak en tabula rasa maakte, schijnt voorbij.  Wat vroeger puin was dat werd opgeruimd, is vandaag erfgoed dat wordt bewaard.

Brigitte Raskin

 

Afscheid van steen

De stad van chocolade,  zo noemt Brigitte Raskin haar geboortestad en zo luidt de titel van een verhaal dat ze over Aarschot schreef voor de bundel Afscheid van steen.

 

’s Hertogenmolens  –  Aarschot

Aan een mens is een leven, aan een plaats de oneindigheid gegeven, en een stad bezit bovendien het privilegie dat ze keer op keer kan herbeginnen.

Brigitte Raskin

 

Lichtstad  

Ville de lumière

Stadt des Lichts

 

Piramide – Louvre  

 

Stravinsky  fontein – Niki de Saint Phalle   –  Parijs 

 

 

 

Brandenburgse Poort  

 

Alexanderplatz – Fernsehturm  

Ik kijk op een andere manier naar de werkelijkheid en zoek door de lens van mijn Hasselblad-objectief naar  persoonlijke interpretaties.

André Matthijssens

A travers l’objectif Hasselblad je vois la réalité d’une autre manière et cherche  une interprétation personnel.

André Matthijssens

 

Holocaustmonument  

 

Innemend Londen

 

Innemend   Londen 

 

WO1  symbool  – Londen

 

Warm herfstlicht – New York  

Lumière d’automne – New York

Herbstlicht – New York

 

New York 

 

New Yellow – New York

 

Slavernijmonument  –  Alex da Silva  –  Rotterdam  

Slaven gooien hun ketens af en ontsnappen via de luchtkoker.  Het gebouw heeft echter geen luchtkoker en het beeld staat vlak.  Door de camerapositie krijg je deze interpretatie.

Monument de l’esclavage – Alex da Silva – Rotterdam

Les esclaves jettent leurs chaînes et s’échappent par la soufflerie.  Mais le bâtiment n’a pas une soufflerie et la statue est positionnée à plat.   A travers le positionnement de la caméra on obtient cette interprétation.

 

MarkthalRotterdam  

Marché couvert – Rotterdam

Markthalle – Rotterdam

 

Kubuswoning – Rotterdam

Cube logement – Rotterdam

Würfelhaus – Rotterdam 

 

ZitbankKnokke

Une banque – Knokke

Die Bank – Knokke

 

Zitbank – Knokke 

Une banque – Knokke

Die Bank – Knokke

 

Fotograaf André Matthijssens  studeerde aan  de academie in Hasselt en is in Aarschot – Langdorp gevestigd.

André Matthijssens haalt monumentale architectuur voor de lens en de compositie wordt bepaald tijdens de opname.

De foto’s worden in verschillende afmetingen te koop aangeboden.

Voor verdere informatie contacteer : 

André Matthijssens a fait ses études à l’Académie d’Hasselt et habite à Aarschot – Langdorp.

André Matthijssens met l’architecture monumentale devant l’objectif et la composition est crée pendant le shooting.

Les photos présentées sont à vendre en différents formats.

Pour toute information, veuillez contacter : 

Flash Communication Photography

www.laflash.be

+32 475 43 17 12
matthijssens@skynet.be

 

In de ban van Gaudi 

 

Door positionering van camera en  complementaire kleuren geeft André Matthijssens een persoonlijke interpretatie aan Gaudi.   

 

Gaudi eigenzinnig”  toont de bouwstenen van de speelse en geraffineerde stijl van de architect, maar geeft ook heel wat informatie prijs over mijzelf.  

André Matthijssens

 

Station  –  Aarschot

Garre d’Aarschot

Bahnhof – Aarschot

 

Frans ‘De Sheriff’ Bellens – Aarschots volksfiguur (1945-2009)

Frans “De Sheriff” Bellens – Aarschots volksfiguur (1945-2009)

Frans “De Sheriff” Bellens  – Aarschots volksfiguur (1945-2009)